Kokoelma: Doom

Doom -tuotteet

Noin vuoden jälkeen pelimaailmaa järisyttävästä Wolfenstein 3D-julkaisusta, id Software julkaisi yhden pelihistorian virstanpylvään, jota miljoonat pelaajat ympäri maailmaa pelaavan vielä tänäkin päivänä, ja josta yhä edelleen tehdään erilaisia jäljitelmiä ja mitä hulluimpia peli-moodeja. Pelihän on tietenkin vuonna 1993 julkaistu Doom. Se toi mukanaan brutaalin, karun ja nopeatempoisen 3D-shooter pelikokemuksen, unohtamattakaan huikeita ääniraitoja!


Nykyisin voit pelata alkuperäistä Doomia kaikilla uusilla ja vanhoilla pelikonsoleilla, jopa laskimella. Ovatpa hurjimmat saaneet pelin koodattua jopa älyjääkaappeihin ja raskaustestiin. Kyllä, kuulit oikein, raskaustestiin!  Doomin fanikunnassa, pelin koodaamisesta mitä eriskummallisimmille laitteille on tullut oma kansanhuvinsa, meemi-tehtailijoiden kehitellessä aina vain oudoimpia ja oudompia laitteita Doom-pelin alustoiksi.


Doom-pelin kehittäjästä John Romerosta tuli yhdessä yössä yksi pelialan ikonisimmista hahmoista, jollaisena häntä pidetään yhä tänäkin päivänä. Yleensä pelin kehittäjää ei juurikaan huomioida tai muisteta fanien keskuudessa, mutta Doomissa tämäkin on poikkeus, joka taas on yksi lisätodiste siitä, millaisen peli-klassikon kanssa olemmekaan tekemisissä. John Romero sai Doomin ansiosta nyt valita omat peliprojektinsa vapaasti, luoden sellaisia pelejä, joita ei olisi normaalissa olosuhteissa koskaan edes otettu projektipöydille. Näistä yhtenä erimerkkinä on peli nimeltä Daikatana, jota pidetään yhtenä pelialan suurimmista flopeista. Takapakista huolimatta, Romero pysyi pelialalla ja on edelleen kova tekijä pelialan kentillä.


Jättimäisen menestyksen ansiosta Doomin jatko-osa oli tietysti saatava nopeasti ulos. Jo vuonna 1994: Doom 2 - Hell on Earth, näki kirjaimellisesti päivän valon, tuoden helvetin demonit maan päälle. Peli toi mukanaan uusia aseita ja kenttiä, muttei muuten eronnut pelimekaniikoiltaan edeltäjästään. Pelin nopea tempo ja metallimusiikin siivittämä rytmi kiehtoo pelaajia yhä edelleen. Kenttien suunnittelun suhteen Doom-sarjan pelit toimivat erinomaisena roolimallina, joista ammennetaan vaikutteita myös nykypeleihin.


Vuonna 2004 julkaistu pelisarjan kolmas osa kolmas Doom 3 toi peliin täysin uuden pelimoottorin, sekä korkean resoluution tekstuurit, jotka saivat erityisesti uudet pelaajat kiinnostumaan pelisarjasta. Vuotta myöhemmin pelisarjasta julkaistiin myös Doom-nimeä kantava Hollywood-elokuva, jota tähditti tuolloin vielä nuori Dwayne "The Rock" Johnson. Elokuva ei tehnyt kunniaa pelisarjalle ja saikin aikanaan melko kriittisen vastaanoton niin elokuvakriitikoilta kuin pelifaneiltakin. Vaikka elokuva olikin floppi, on elokuvassa kuitenkin yksi kohtaus joka saa Doom-pelisarjan tunnelman hyvin kiteytetty. Noin viiden minuutin mittaisessa kohtauksessa kamera kuvaa maailmaan päähahmon perspektiivistä, lahdaten monstereita monstereiden jälkeen, aivan kuten pelissä konsanaan.


Pitkän odotuksen jälkeen, vuonna 2016 julkaistiin pelisarjan neljäs osa Doom (2016). Pelin grafiikat ja pelattavuus tuotiin nykytasolle, kenttiä laajennettiin ja aseiden määrää lisättiin entisestään. Peli toi sarjan vanhat fanit takaisin pelikentille, mutta myös uudet fanit saivat sen mitä peliltä odottivatkin. Id Software haistoi menestyksen ja lähtikin suunnittelemaan pelisarjalle jatkoa välittömästi julkaisun jälkeen.

Vuonna 2020 Id-software yhdessä pelijulkaisija Bethesda Softworksin kanssa, toi eteemme sarjan jatko-osan, Doom Eternalin. Kaikin puolin tyrmäävä peli, korjasi edeltäjänsä monia heikkouksia kuten esimerkiksi liian voimakkaat melee-iskut. Sarja oli suoraa jatkoa vuoden 2016 julkaisulle, pitäen näin otteessaan myös sarjan aikaisemmat fanit. Doom Eternal, yhdessä Nintendon Animal Crossing-pelisarjan kanssa loivat meille faneille myös absurdeja mainoksia, joita on katsottu YouTubessa miljoonia kertoja. Kontrasti ultrabrutaalin pelisarjan ja söpöjen eläinten välillä oli niin suuri, että mainokset osuivat juuri sinne minne piti, taaten huvittuneet pelaajat ja fantastiset myyntiluvut.


Me täällä yvolvella olemme ottaneet tavoitteeksi tuoda parhaat Doom-fanituotteet juuri sinulle. Nauti kahvisi Doom-kahvikupista kuten todellinen sotilas, tai ripusta seinällesi upeimmat hirviöaiheiset taideprintit ja julisteet, jotka saavat sisusutuksesi näyttämään siltä kuin olisit keskellä Infernoa.


Etsitkö Doom-aiheisia vaatteita? Olet oikeassa paikassa! Meillä on lippiksiä, t-paitoja, svetareita, sekä muita asusteita, kuten avaimenperiä ja koruja. Hanki sisustustuotteita, jotka näyttävät siltä kuin ne olisivat tulleet suoraan helvetin portaalista. Marauder tai Imp -kylpyankat tuovat kylpyhuoneeseesi juuri oikeanlaisen tunnelman. Pääset myös testaamaan taitosi Maykr-hahmoja vastaan Doom-lautapelissä, tai kokeilemaan sorminäppäryyttäsi kasaamalla Doom-palapelin. Juuri sinulle, arvon hirviöiden lahtaaja, meiltä löytyy lukuiset lahjaideat kuten Doom-figuurit, muistikirjat, valaisimet, reput ja laukut, sekä paljon muuta mitä pelaaja, nörtti tai fani vain voisi toivoa.


Tiesitkö, että Doom-pelisarjan perus pelimoottoria on käytetty myös monissa muissa klassisissa peleissä, kuten Hereticissä ja Hexenissä. Lisäksi Prey-pelisarjan ensimmäinen osa, kuten myös Brink-peli perustuivat myös samaan teknologiaan. Useiden vuosien ajan Doom oli se peli, johon kaikkia muita pelejä verrattiin. Vaikka Doomin jälkeen tulikin satoja omilla pelimoottoreilla suunniteltuja shooter-pelejä, käytettiin niistä silti puhekielessä nimitystä "Doom-kopio".


Doom-peli on tietenkin julkaistu lukuisille eri alustoille ja konsoleille. Jo vuonna 1996 saimme virallisen Doom 2 -pelin PlayStationille, sekä vuotta myöhemmin myös Nintendo64-pelikonsolille. Lisäksi pelistä on julkaistu lukuisia eri versioita, lisäosia, sekä moodeja. Todennäköisesti omituisin julkaisu on Doom RPG, joka julkaistiin matkapuhelimiin vuonna 2005. Se toi Doom-pelisarjaan Final Fantasyn ja muiden roolipelien kaltaisia ominaisuuksia, kuten vuorovaikutuksen NPC-hahmojen kanssa, jollaista ei alkuperäisissä Doom-peleissä ole lainkaan.


Erityisen kiehtova julkaisu on myös virtuaaliteknologiaa hyödyntävä Doom VFR. Se julkaistiin vuonna 2017, tuomaan Doom (2016) -peli virtuaalitodellisuuteen, eli VR-maailmaan. Pelin kentät ja asetukset räätälöitiin uudelleen sopivaksi VR-alustalle. Lukuisten asetusvaihtoehtojen, sekä erityisesti "teleportaatioteknologian" ansiosta, peliä pystyivät pelaamaan myös ne henkilöt, jotka normaalisti kärsivät pahoinvoinnista VR-peliympäristössä.


Doom-pelisarja on saavuttanut samanlaisen aseman, kuin esimerkiksi James Bond ja Pokémon -sarjat. Kyseisillä sarjoilla on niin vahva sija mielissämme, että ne muodostavat alitajuntaamme eräänlaisen oman kuvitteellisen maailmansa. On siis hyvinkin mahdollista että Doom on tullut tänne jäädäkseen ja tarinaa tullaan viemään eteenpäin aina ihmiskunnan loppuun saakka. Tämähän tarkoitta tietenkin sitä, että Doom-tuotteet tulevat aina olemaan muodissa ja jokaiselle uudelle jatko-osalle on oltava omat fanituotteet. Joten seuraavan kerran kun aloitat lahtaamisen klassikko-pelissä, tee se tyylillä pukeutuen aitoihin ja laadukkaisiin Doom-fanituotteisiin.